1.0 Pengenalan
Sistem
Pendidikan Malaysia berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang memberi tumpuan
kepada perkembangan emosi diri pelajar secara menyeluruh untuk melahirkan
individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Falsafah
ini digunakan bagi melahirkan warganegara yang berketerampilan dan
bertanggungjawab dalam segala bidang serta mampu menghadapi cabaran dalam
menuju wawasan Negara.
Walaubagaimanapun, kurikulum pendidikan masih berteraskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana falsafah memainkan peranan sebagai dasar yang menjadi arah tuju, panduan dan bimbingan. Tanpa falsafah sesuatu kurikulum pendidikan itu adalah tanpa asas. Kurikulum yang berteraskan falsafah ini umumnya untuk membentuk pelajar bagi perkembangan menyeluruh meliputi dimensi insrtrumental / sosial dan dimensi intrinsik.
Oleh itu, kurikulum amat penting dalam sistem Pendidikan di Malaysia. Kurikulum pendidikan merupakan satu wadah penting dalam menjana anjakan paradigma dalam diri setiap individu dan ia juga memainkan peranan penting untuk melahirkan insan deduktif yang dinamik dalam semua aspek kehidupan.
2.0
Definisi Kurikulum
Kurikulum
merupakan suatu sistem rencana dan pengaturan pembelajaran ilmu pengetahuan
yang bertulis dan didokumenkan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (pdp)
dan merupakan satu reka bentuk ataupun perancangan sesebuah sekolah atau
institusi pendidikan untuk mencapai matlamat pendidikan. Selain itu, kurikulum
juga mengandungi isi kandungan dan proses formal dan tidak formal yang dimana
pelajar akan memperoleh ilmu dan kefahaman dalam mengembangkan kmahiran serta
mengubah sikap serta menghargai dan mempelajari nilai-nilai murni di sekolah.
3.0 Definisi Penterjemahan
Penterjemahan atau alih bahasa ialah perbuatan mentafsir makna sesuatu teks dan menerbitnya semula dalam bahasa yang lain. Tujuan penterjemahan adalah untuk menghasilkan satu karya terjemahan (teks sasaran) yang membawa makna yang sama dengan sesuatu karya bahasa asing (teks sumber). Penterjemahan merupakan satu aktiviti yang penting untuk menyebarkan ilmu pengetahuan kerana ia membolehkan masyarakat menikmati ilmu pengetahuan daripada budaya asing.
4.0 Definisi Kurikulum Kebangsaan
Suatu
program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang
merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan
kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari
segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan
nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan
5.0 Objektif Kurikulum Kebangsaan
👉 Garis panduan dan penentu sempadan ilmu
👉 Penyampaian maklumat ikut peringkat👉 Releven dan sesuai dengan kehendak semasa
👉Membina modal insan abad ke-21
👉 Melahirkan insan seimbang J.E.R.I
👉Kurikulum yang sama - ideologi masyarakat yang sekata dan bersatu
👉Melahirkan insan yang sayang dan cintakan negara
6.0 RekaBentuk Kurikulum Kebangsaan
Rekabentuk kurikulum bermaksud cara kurikulum itu dikonsepsikan dan komponen-komponen utama kurikulum seperti (matlamat dan objektif, kandungan kurikulum, kaedah media dan penilaian disusun dalam sesuatu kurikulum untuk menghasilkan instruksi.
- Sebagai satu pelan/rancangan untuk tindakan satu dokumen bertulis yang mengandungi strategi untuk mencapai matlamat yang diingini.
- Kurikulum yang direka haruslah mempunyai pelan dan struktur yang jelas dan didokumenkan supaya tidak berlakunya kekeliruan ketika melakukan kurikulum tersebut.
- Kurikulum kebangsaan yang direka ini adalah bersifat eklektik iaitu menggabungkan 3 orientasi reka bentuk iaitu:
Menurut
Akta Pendidikan 1996, kurikulum kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk
kurikulum dan kegiatan yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran,
norma,nilai, unsur kebudayaan
dan kepercayaan yang
membantu perkembangan seseorang
muriddengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta
untuk menanam danmempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk
menyampaikan pengetahuan
7.1 Penterjemahan Kurikulum Kebangsaan
Penterjemahan
kurikulum kebangsaan mengandungi proses yang melibatkan empat komponen yang
saling berhubung iaitu:
i) Asas pertimbangan pembinaan kurikulum ✅
- Pembangunan Negara
- Perkembangan Individu
- Teori Pembelajaran
- Falsafah Pendidikan Kebangsaan
- Empat Rukun Pendidikan
ii) Peringkat Pelaksanaan Kurikulum ✅
- Komponen matapelajaran wajib
- Program-Program Khas
iii) Amalan Kurikulum Bilik Darjah ✅
- Strategi pengajaran dan pembelajaran
- Penilaian
iv) Hasil Pelaksaanaan Kurikulum ✅
- Pembangunan Insan (Individu)
- Pembangunan Negara
- Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) mengandungi secara ringkas dan umum mengenai pengajaran dan pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran kebangsaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
- Rekod khas yang dirangka dan disediakan oleh para guru dengan lebih awal sebelum menjalankan sesi pengajaran & pembelajaran lebih awal di bilik darjah.
- RPH juga sebagai panduan dan rujukan kepada para guru dalam menyampaikan PdP kepada murid dengan lebih efektif dan efesien serta teratur mengikut objektif yang telah ditetapkan dan ia perlu berdasarkan pengajaran tahunan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan