PENGENALAN
Model Kurikulum Tyler merupakan salah satu model kurikulum atau model rasional yang dianggap sebagai model klasik dan banyak digunakan dalam bidang perkembangan kurikulum. Menurut Tyler, kurikulum ialah segala pembelajaran yang diarah, dirancang dan dilaksanakan oleh pihak sekolah uantuk mencapai matlamat pendidikan yang ditentukan. Menurut Tyler, apabila mereka bentuk kurikulum, mereka memerlukan empat persoalan asas iaitu:
- Apakah tujuan Pendidikan yang hendak dicapai?
- Apakah bentuk pengalaman pendidikan yang membolehkan tujuan pendidikan dicapai?
- Bagaimanakah pengalaman dapat diolah secara berkesan?
- Bagaimanakah dapat dipastikan tujuan Pendidikan telah dicapai?
Rajah 1: Persoalan
asas dan komponen yang digunakan dalam Model Kurikulum Tyler
Persoalan di atas merangkumi empat komponan yang penting
iaitu objektif, kandungan, kaedah dan penilaian. Menurut Tyler, tujuan atau objektif diperoleh daripada pelajar, masyarakat dan mata pelajaran yang diajar. Objektif umum ini seterusnya dihalusi dan ditapis iaitu melalui falsafah sekolah dan psikologi sekolah. Model Kurikulum Tyler
merupakan Kurikulum yang terawal yang digunakan dalam perkembangan Kurikulum di
Malaysia. Model Kurikulum Tyler sangat berbeza dengan model yang lain iaitu Model
Objektif Taba dengan Model Proses Stenhouse.
Rajah 2: Perbezaan
antara Model Kurikulum
DEFINISI PENGALAMAN PEMBELAJARAN
Pengalaman pembelajaran adalah interaksi antara murid-murid
dan keadaan persekitaran mereka. Pengalaman pembelajaran boleh diberikan
melalui keterlibatan pendengaran, penglihatan, perbuatan, kombinasi pendengaran
dan penglihatan, penglibatan dan perbuatan. Pengalaman tersebut berbentuk
konkrit dan mudah difahami oleh murid dalam pembelajaran mereka.
Menurut Tyler, pemilihan isi kandungan merupakan proses yang
kreatif. Perancang kurikulum perlu memilih subjek, kandungan atau pengalaman
pembelajaran yang perlu didedahkan kepada pelajar bagi mencapai objektif yang
ditetapkan. Sebagai contoh, guru boleh menggunakan teknik pengajaran yang
kreatif untuk menyampaikan ilmu pengetahuan kepada pelajar di samping dapat
menarik minat kepada subjek yang diajar. Hal ini dapat memotivasikan pelajar
untuk mempelajari subjek dengan lebih mendalam.
Dalam Model Kurikulum Tyler, terdapat beberapa ciri-ciri
pengalaman pembelajaran yang ditekan oleh Tyler.
- Setiap pengalaman belajar harus memuaskan pelajar.
- Kesinambungan: pengulangan menegak dari segi unsur-unsur penting kurikulum.
- Urutan: kaitan dengan kesimpulan. Ia menekankan betapa pentingnya pembinaan pengalaman yang baru berdasarkan pengalaman yang lalu dan mendalami perkara-perkara yang dikaji serta mempengaruhi setiap tahap pengalaman pembelajaran.
- Integrasi: perkembangan mendatar pengalaman kurikulum yang menyentuh untuk menolong murid supaya mendapat satu pandangan yang bersepadu cara berunsur dan menentukan bahawa tingkah laku itu sejajar dengan perkara yang dikaji.
- Pengalaman pelajar harus sesuai dengan tujuan yang ingin dicapai. Setiap tujuan akan menentukan pengalaman pembelajaran.
- Setiap rancangan pengalaman pembelajaran sebaiknya melibatkan pelajar. Mungkin dalam satu pengalaman dapat mencapai tujuan yang berbeza.
Kesimpulan, Model Kurikulum Tyler banyak digunakan dalam perkembangan pendidikan di Malaysia bagi membina pengalaman pembelajaran dalam kalangan murid-murid. Dengan itu, murid-murid dapat mengolahkan pengalaman pembelajaran yang dihadapi sebagai satu cabaran yang dapat dihadapi.
Link Video Youtube Aplikasi Model Kurikulum Tyler Ke Arah Membina Pengalaman Pembelajaran dalam Kalangan Murid-murid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan